Akademia Pedagogiki Specjalnej
Filtruj po kategorii
Filtruj po formacie
Filtruj po cenie
Liczba pozycji: 58
- Monografia jest raportem z badań przeprowadzonych zgodnie z metodologią w orientacji ilościowej. Gratuluję Autorkom zrealizowanego projektu, który wpisuje się w rozpoznawanie specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji) w kontekstach: pedagogicznym, psychologicznym, a także socjologicznym. Podjęte badania są oryginalne i ważne co najmniej ze względu na znaczącą częstotliwość występowania tego...
Data dostępności:
- Monografia przybliża wyniki dwóch dekad badań własnych. W świetle teorii bioekologicznego rozwoju człowieka ukazano czynniki determinujące proces nabywania mowy przez dzieci z uszkodzeniem słuchu w mikrosystemie rodzinnym. Podróż doMowy to autorska, holistyczna koncepcja wspierania tego procesu. Umożliwia włączenie dzieci z US w główny nurt życia społecznego zgodny z neurobiologicznymi regułami nabywania...
Data dostępności:
- (…) książka stanowi, przede wszystkim, niezwykle kompetentne studium teoretyczne problematyki ADHD w ujęciu ogólnym oraz sprofilowanym na perspektywę dziewczynek i, szerzej, kobiet. Autorka wykazała się tutaj zarówno znajomością współczesnych badań z tego zakresu, jak i w sposób przemyślany przedstawiła ich wyniki na tle obowiązujących teorii z zakresu pedagogiki i psychologii rozwoju człowieka, a...
Data dostępności:
- Współcześnie dyskurs na temat edukacji małego dziecka przybiera na sile. Rozwój cywilizacji, członkowstwo Polski w Unii Europejskiej, zmiany w funkcjonowaniu rodziny, reformy oświatowe, nowe wytyczne programowe, mediatyzacja procesu kształcenia – to wszystko problematyzuje wczesną edukację i opiekę nad dzieckiem nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Próby sprostania pojawiającym się trudnościom bywają...
Data dostępności:
- Pisząc niniejsze opracowanie, postanowiłem przybliżyć sytuację dzieci, młodzieży oraz dorosłych osób niepełnosprawnych w poszczególnych epokach historycznych z uwzględnieniem wielorakich czynników, obejmujących między innymi zjawiska życia codziennego, polityki, gospodarki, prawa, kultury, światopoglądu i wierzeń. Sytuację osób niepełnosprawnych ukazuję w konfrontacji ze światem ludzi pełnosprawnych,...
Data dostępności:
- „Przedstawiony do recenzji tom jest przykładem owocnego dyskursu wielu naukowców, kolejną próbą odczytania ludzkiego fenomenu, jakim jest dialog, jego różnych konceptualizacji i możliwości doświadczania. Jest to bogate treściowo, wieloautorskie opracowanie o charakterze interdyscyplinarnym, teoretyczno-praktycznym, mieści się w obszarze, między innymi, teorii wychowania, filozofii dialogu, pedagogiki...
Data dostępności:
- Prezentowana monografia stanowi nawiązanie do konferencji naukowej, która odbyła się w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w 2016 roku. Było to kolejne spotkanie osób, którym bliskie są zagadnienia z pogranicza językoznawstwa, logopedii, psychologii, pedagogiki i dydaktyki języka. Ogniwem łączącym te środowiska naukowe jest nie tylko nieustająca potrzeba poznawania fenomenu, jakim...
Data dostępności:
- Zachodzące obecnie w Polsce zmiany w zakresie procesów demograficznych, kulturowych, związanych z rodziną, rynkiem pracy czy edukacją i wychowaniem, skłaniają do refleksji nie tylko na temat samych trendów, lecz także prognoz i możliwych działań profilaktycznych, prewencyjnych i pomocowych. Publikacja porusza kwestie, które są niezwykle istotne zarówno z poznawczego, jak i praktycznego punktu widzenia....
Data dostępności:
- Mamy nadzieję, że przedstawione w publikacji treści okażą się inspirujące dla praktyków, badaczy, a także studentów pracy socjalnej, socjologii, pedagogiki czy polityki społecznej. Mamy świadomość, że książka nie wyczerpuje złożonej problematyki zarysowanych tu kwestii/problemów społecznych. Traktujemy ją jako wstęp do refleksji na temat zadań stawianych przed przedstawicielami służb społecznych w...
Data dostępności:
- Tematyka pracy mieści się w obszarze poszukiwań badawczych głównie pedagogiki specjalnej – oligofrenopedagogiki. Mając to na uwadze, autorka starała się omówić tu podstawowe problemy dotyczące rodziny jako środowiska wychowawczego, w tym poczucia osamotnienia i koherencji u rodzeństwa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Każde z tych zagadnień niesie wiele ciekawych, bardzo skomplikowanych problemów...
Data dostępności:
- W zamyśle Redaktora Naukowego monografia ma łączyć zdiagnozowany stan praktyki edukacyjnej z propozycjami zmian i modernizacji wybranych jej obszarów, wynikającymi z zastosowania teorii pedagogicznych. Jej Autorzy, Członkinie i Członkowie Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk (w kilku przypadkach wraz ze swoimi współpracownikami) przedstawili własne rozważania w układzie: diagnoza – kierunki...
Data dostępności:
- W moim przekonaniu praca wpisuje się w najlepszą tradycję humanistycznego myślenia o praktyce edukacyjnej jako ważnym (i chyba coraz ważniejszym) elemencie i obszarze kultury, którego osobliwość (wynikająca z przedmiotu badań) ujawnia się w pluralizmie orientacji badawczych oraz pluralizmie praktyk edukacyjnych. Uznanie zasady pluralizmu i radykalny sprzeciw wobec wszelkich fundamentalizmów powoduje,...
Data dostępności:
- Iwona Czarnecka, dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (2012), adiunkt w Katedrze Historii Wychowania APS; absolwentka APS na kierunku pedagogika specjalna, specjalność – surdopedagogika oraz Studiów Podyplomowych na Wydziale Historii UW. Przedmiotem jej zainteresowań badawczych jest historia szkolnictwa specjalnego, kształcenia nauczycieli, rozwój metod pracy w szkołach specjalnych oraz metod...
Data dostępności:
- Wiktor Wolman, doktor nauk pedagogicznych, studiował filozofię i etykę na UKSW. Adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Autor publikacji z zakresu antropologii, etyki i pedagogiki. Naturalnie każda refleksja na temat fundamentalnych praw i wartości skupionych wokół dziecka, na przykład prawa do życia, może ukazać te kwestie w nowym świetle...
Data dostępności:
- Podjęta przez Błażeja Przybylskiego problematyka ma wielkie znaczenie w okresie dominacji orientacji indywidualistycznych i konsumpcyjnych, a zarazem wielkich zmian politycznych, ekonomicznych i kulturowych, w wirze których znalazła się Polska, bardzo dzielących Polaków, a przy tym marginalizujących i uprzedmiotawiających własną młodzież. Niezwykłej wagi poznawczej są typologie Autora i takie jego...
Data dostępności:
- Globalne zmiany na świecie sprawiają, że modyfikowane są nie tylko społeczne oczekiwania, lecz także konstrukty pojęciowe związane z rolami społecznymi i indywidualnymi. Wpływa to na redefinicję ojcostwa, roli ojca w rodzinie, stawianych mu wymagań społecznych oraz tych wynikających z rozwoju indywidualnego. W monografii autorstwa dr Diany Aksamit pt. ,,Oblicza ojcostwa. Studium narracji ojców dorosłych...
Data dostępności:
- Horyzont czasowy tego opracowania obejmuje dzieje poglądów na temat edukacji etycznej i wychowania moralnego w Polsce od początku XV w. aż po nieomal połowę XX. Przedstawione w monografii dzieje poglądów na ten temat ukazane są nie tylko w ich złożonej strukturze problemowej, lecz także, na ile było to możliwe, w kontekście ówczesnych wydarzeń intelektualnych, kulturowych i społecznych. Struktura opracowania...
Data dostępności:
- Jak konstruować własną tożsamość? W jaki sposób ze społecznego i pedagogicznego punktu widzenia radzić? Jak to mają czynić inni? Jak wspierać ich w tym działaniu? Są to pytania dotyczące tego, na czym polega w naszych czasach życie wartościowe i jak żyć, aby mimo braku map i drogowskazów w racjonalny i godny sposób przeżyć czas, jaki każdy człowiek ma do wykorzystania. Nad odpowiedziami na te pytania...
Data dostępności:
- Dr Aleksandra Tłuściak-Deliowska jest adiunktem w Instytucie Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jej dorobek naukowy jest efektem działalności badawczej prowadzonej w dwóch obszarach tematycznych, jakimi są przemoc rówieśnicza i szkolne środowisko uczenia się. Jest autorką licznych artykułów w czasopismach naukowych oraz współautorką monografii Kultura szkoły....
Data dostępności:
- W książce postanowiłyśmy przyjrzeć się uwarunkowaniom, problemom i dylematom związanym z obecnością ucznia „odmiennego kulturowo” w środowisku polskiej szkoły ze szczególnym odniesieniem do edukacji szkolnej. Wyniki przeprowadzonych badań pozwalają na wskazanie czynników międzykulturowego otwarcia bądź zamknięcia polskiej szkoły oraz określenie, kiedy i dlaczego orientacja międzykulturowa ma szansę...
Data dostępności:
Filtruj wyniki wyszukiwania
Filtruj po formacie
Filtruj po cenie